Regulamin RR
REGULAMIN RADY RODZICÓW
przy Zespole Szkół nr 30 Specjalnych im. Kornela Makuszyńskiego
w Bydgoszczy ul. Jesionowa 3a, 85-149 Bydgoszcz
Bydgoszcz, 11.09.2014r.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Rada Rodziców powołana zostaje na podstawie art.53 i art.54 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. Dz.U.95/91 poz.425 (z póź. zmianami) i stanowi reprezentację ogółu rodziców uczniów uczęszczających do Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy.
§ 2.
Podstawą prawną działania Rady Rodziców przy Zespole Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy jest:
- Ustawa z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (tekst jednolity Dz. U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. Nr 97 z 2006 r., poz. 674 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 z 2001 r., poz. 624 i Dz. U. Nr 10 z 2002 r., poz. 96 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24.04.2002 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania (Dz. U. Nr 69 z 2002 r., poz. 635 z późniejszymi zmianami).
- Statut Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy.
§ 3.
Nad pracami Rady Rodziców, w tym działalnością finansowo – gospodarczą, nadzór merytoryczny i kontrolny sprawuje Dyrektor Zespołu Szkół lub upoważniona przez niego osoba oraz przełożeni Dyrektora Zespołu Szkół ze szczebla organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§ 4.
Niniejszy regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
II. CELE RADY RODZICÓW
Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną stanowiącą reprezentację rodziców uczniów, której celem jest:
§ 1.
Zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania, pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku.
§ 2.
Prezentowanie wobec Dyrektora Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych, nauczycieli, władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
§ 3.
Upowszechnianie wśród rodziców, przy współpracy z organizacjami oświatowo -społecznymi, wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo – wychowawczych rodziny.
§ 4.
Zachęcanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielanie pomocy materialnej szkole w tym zakresie.
III. ZADANIA RADY RODZICÓW
§ 1.
Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a przede wszystkim:
- organizowanie rodziców do realizacji planu rozwoju szkoły,
- organizowanie prac społecznych rodziców i środowiska społecznego na rzecz szkoły,
- współuczestniczenie w planowaniu wydatków szkoły w zakresie środków zgromadzonych przez Radę Rodziców oraz podejmowanie działań służących zwiększaniu funduszy szkolnych,
- organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
- wyrażanie opinii o pracy nauczyciela, któremu Dyrektor ustala ocenę dorobku zawodowego za okres stażu.
- Rada Rodziców przedstawia swoją opinię w terminie 14 dni od daty zawiadomienia przez Dyrektora o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
- Rada Rodziców może nie przedstawić opinii co nie wstrzymuje postępowania oceniającego prowadzonego przez Dyrektora.
§ 2.
Współpraca z Dyrektorem szkoły, jego zastępcą oraz nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a przede wszystkim:
- opiniowanie i zatwierdzanie programu wychowawczego szkoły,
- opiniowanie i zatwierdzanie programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska,
- pomoc w organizowaniu pracy uczniowskich kół przedmiotowych oraz kół zainteresowań,
- wsparcie w procesie wzbogacania wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne.
§ 3.
Współpraca w rozszerzaniu i pogłębianiu oddziaływań wychowawczych szkoły i rodziny, a przede wszystkim:
- informowanie ogółu rodziców (opiekunów) o możliwościach organizowania czasu wolnego uczniów po zajęciach lekcyjnych na terenie szkoły
- współudział w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
- pomoc wychowawcza i finansowa Samorządowi Uczniowskiemu
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów,
- rozwijanie, przy pomocy nauczycieli i innych specjalistów, poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
- wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów szkolnych w oparciu o tradycje środowiska i regionu,
- udzielanie szkole pomocy materialnej na rzecz rozwoju pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.
§ 4.
Współudział w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, a przede wszystkim:
- udział w dokonywaniu analizy potrzeb uczniów w zakresie opieki i wypracowywaniu programu ich zaspokojenia,
- pomoc szkole i organizacjom młodzieżowym w organizowaniu wypoczynku w czasie ferii szkolnych, w dniach wolnych od zajęć,
- udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomu higieny, utrzymania ładu i porządku.
IV. ORGANIZACJA RADY RODZICÓW
§ 1.
Radę Rodziców stanowią przedstawiciele rodziców wybrani we wszystkich oddziałach szkoły po jednym przedstawicielu z każdej klasy.
§ 2.
Rada Rodziców na pierwszym zebraniu rodziców wybiera co najmniej trzyosobowe Prezydium Rady Rodziców stanowiące wewnętrzny organ kierujący pracami Rady Rodziców, w następującym składzie:
-
Przewodniczący,
-
Zastępca Przewodniczącego,
-
Sekretarz.
§ 3.
W celu kontroli działalności finansowej Prezydium, Rada Rodziców wybiera ze swojego grona trzyosobową Komisję Rewizyjną w składzie: Przewodniczący i dwóch członków.
§ 4.
Wybory do organów, o których mowa w §2 i §3 są tajne.
§ 5.
Uchwały Rady Rodziców i jej ogniw zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
§ 6.
Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującymi przepisami szkolnymi lub interesem szkoły i mogą w swoich konsekwencjach wywołać ujemne skutki społeczne, Dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie i bezzwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni, przedstawia do decyzji organowi sprawującemu nadzór nad szkołą.
§ 7.
Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
§ 8.
W uzasadnionych przypadkach, na wniosek Dyrektora i Prezydium Rady, Rada Rodziców może przedłużyć swoją kadencję na następny rok.
§ 9.
Członkowie Prezydium Rady Rodziców niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji na zebraniu klasowym rodziców lub przez Radę Rodziców.
§ 10.
Na miejsce ustępujących lub odwołanych członków Prezydium na zebraniu rocznym rodziców wybierani są nowi członkowie.
§ 11.
Ustępujące Prezydium Rady Rodziców powinno otrzymać absolutorium na podstawie sprawozdania Przewodniczącego oraz opinii Komisji Rewizyjnej.
§ 12.
Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej Rady Rodziców.
§ 13.
Członkowie Rady Rodziców i jej ogniw pełnią swoje funkcje honorowo i nieodpłatnie.
§ 14.
Członkowie Prezydium Rady Rodziców upoważniają Przewodniczącego do opiniowania próśb mieszczących się w ramach preliminarzu wydatków na dany rok szkolny.
V. ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY
§ 1.
Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z:
- dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,
- dochodów osiąganych z imprez organizowanych przez Radę Rodziców,
- darowizn.
§ 2.
Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Rada Rodziców i jej Prezydium ustala na początku każdego roku szkolnego.
§ 3.
Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.
§ 4.
Prezydium Rady Rodziców może postanowić o zmianie struktury wydatków.
§ 5.
Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 1.
Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
§ 2.
Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.
§ 3.
Rada Rodziców oraz Prezydium Rady Rodziców sporządzają protokół z każdego swojego zebrania lub posiedzenia.
§ 4.
Prezydium Rady Rodziców posługuje się pieczęcią o treści:
RADA RODZICÓW
przy Zespole Szkół nr 30 Specjalnych
ul. Jesionowa 3A
85-149 Bydgoszcz
§ 5.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez zebranie Rady Rodziców i zatwierdzenia go przez Dyrektora Zespołu Szkół.
Niniejszy regulamin został uchwalony w dniu 10 września 2014 r. i zatwierdzony przez Dyrektora Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy w dniu 11 września 2014r.