Regulamin RR
REGULAMIN RADY RODZICÓW
przy Zespole Szkół nr 30 Specjalnych im. Kornela Makuszyńskiego
w Bydgoszczy ul. Jesionowa 3a, 85-149 Bydgoszcz
Bydgoszcz, 12.10.2023
REGULAMIN RADY RODZICÓW
PRZY ZESPOLE SZKÓŁ NR 30 SPECJALNYCH W BYDGOSZCZY
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
Rada Rodziców powołana zostaje na podstawie art.53 i art.54 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. Dz.U. 95/91 poz.425 (z późniejszymi zmianami) i stanowi reprezentację ogółu rodziców uczniów uczęszczających do Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy.
Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną, która może występować do dyrektora i nauczycieli, a także do organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
§ 2.
Podstawą prawną działania Rady Rodziców przy Zespole Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy jest:
- Ustawa z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (tekst jednolityDz. U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. Nr 97 z 2006 r.,poz. 674 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowychstatutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 z 2001 r., poz. 624 i Dz. U. Nr 10 z 2002 r., poz. 96 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24.04.2002 r. w sprawiewarunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania (Dz. U. Nr 69 z 2002 r., poz. 635 z późniejszymi zmianami).
- Statut Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy.
§ 3.
Niniejszy regulamin określa cele, zadania, kompetencje i organizację Rady Rodziców.
II. Cele Rady rodziców
Celem Rady Rodziców przy Zespole Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy jest :
- zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania, pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku,
- prezentowanie wobec dyrektora Zespołu Szkół nr 30 Specjalnych, nauczycieli, władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły,
- upowszechnianie wśród rodziców, przy współpracy z organizacjami oświatowospołecznymi, wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny,
- zachęcanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielanie pomocy materialnej szkole w tym zakresie.
III. Zadania i kompetencje Rady Rodziców
§ 1.
Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a przede wszystkim:
- organizowanie rodziców do realizacji planu rozwoju szkoły,
- organizowanie prac społecznych rodziców i środowiska społecznego na rzecz szkoły,
- organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
- wyrażanie opinii o pracy nauczyciela, któremu dyrektor ustala ocenę dorobkuzawodowego za okres stażu (w terminie 14 dnia od daty otrzymania zawiadomienia od dyrektora o dokonywanej ocenie; brak przedstawienia opinii przez Radę Rodziców nie wstrzymuje postępowania oceniającego prowadzonego przez dyrektora).
§ 2.
Współpraca z dyrektorem szkoły, jego zastępcą oraz nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a przede wszystkim:
- opiniowanie i zatwierdzanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lubwychowania szkoły,
- opiniowanie projektu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 3.
Współpraca w rozszerzaniu i pogłębianiu oddziaływań wychowawczych szkoły i rodziny, a przede wszystkim:
- informowanie ogółu rodziców (opiekunów) o możliwościach organizowania czasuwolnego uczniów po zajęciach lekcyjnych na terenie szkoły,
- współudział w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowaniai uzdolnienia uczniów,
- wspieranie Samorządu Uczniowskiego,
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowejuczniów,
- rozwijanie, przy pomocy nauczycieli i innych specjalistów, poradnictwa wychowawczegodla rodziców,
- udzielanie szkole pomocy materialnej na rzecz rozwoju pracy wychowawczej z dziećmi imłodzieżą.
§ 4.
Współudział w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, a przede wszystkim:
- udział w dokonywaniu analizy potrzeb uczniów w zakresie opieki i wypracowywaniuprogramu ich zaspokojenia,
- udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomuhigieny, utrzymania ładu i porządku.
IV. Organizacja Rady Rodziców
§ 1.
Radę Rodziców stanowią przedstawiciele rodziców wybrani we wszystkich oddziałach szkoły, po jednym przedstawicielu z każdej klasy.
§ 2.
Rada Rodziców na pierwszym zebraniu rodziców wybiera co najmniej trzyosobowe Prezydium Rady Rodziców, stanowiące wewnętrzny organ kierujący pracami Rady Rodziców, w następującym składzie:
- Przewodniczący,
- Zastępca Przewodniczącego,
- Skarbnik.
§ 3.
W celu kontroli działalności finansowej Prezydium, Rada Rodziców wybiera ze swojego grona trzyosobową Komisję Rewizyjną w składzie: Przewodniczący i dwóch członków.
§ 4.
Uchwały Rady Rodziców i jej ogniw zapadają w głosowaniu jawnym. Decyduje zwykła większość głosów czyli, gdy więcej osób biorących udział w głosowaniu opowiada się za wnioskiem, aniżeli przeciw wnioskowi. Głosy wstrzymujące nie są wliczane do wyniku. Głosowanie może odbyć się zarówno w trakcie zebrania na terenie szkoły, jak i z wykorzystaniem dostępnych platform internetowych. Prezydium Rady Rodziców odpowiednio wcześniej informuje o terminie i sposobie głosowania.
Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującymi przepisami szkolnymi lub interesem szkoły i mogą w swoich konsekwencjach wywołać ujemne skutki społeczne, Dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie i bezzwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni, przedstawia do decyzji organowi sprawującemu nadzór nad szkołą.
§ 5.
Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
§ 6.
W uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora i prezydium rady, Rada Rodziców może przedłużyć swoją kadencję na następny rok.
§ 7.
Członkowie Prezydium Rady Rodziców niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przez Radę Rodziców przed upływem kadencji.
§ 8.
Na miejsce ustępujących lub odwołanych członków Prezydium Rady Rodziców na zebraniu rocznym rodziców wybierani są nowi członkowie.
§ 9.
Ustępujące Prezydium Rady Rodziców powinno otrzymać absolutorium na podstawie sprawozdania Przewodniczącego oraz opinii Komisji Rewizyjnej.
§ 10.
Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej Rady Rodziców.
§ 11.
Członkowie Rady Rodziców i jej ogniw pełnią swoje funkcje honorowo i nieodpłatnie.
§ 12.
Członkowie Rady Rodziców upoważniają Prezydium Rady Rodziców do opiniowania wyłącznie próśb dot. finansów mieszczących się w ramach preliminarza wydatków na dany rok szkolny (inne wydatki poddawane są głosowaniu przez Radę Rodziców na zasadach określonych w pkt. IV §4).
V. Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy
§ 1.
Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z:
- dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,
- dochodów osiąganych z imprez organizowanych przez Radę Rodziców,
- darowizn.
§ 2.
Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Rada Rodziców i jej Prezydium ustala na początku każdego roku szkolnego. Wyżej wymieniona dobrowolna składka na po jej wpłaceniu nie podlega zwrotowi.
§ 3.
Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.
§ 4.
Wpływy i wydatki środków finansowych Rady Rodziców podlegają rejestracji przez skarbnika np. w formie tabeli, zeszytu, itp. - dotyczy wpłat/wypłat gotówkowych.
W przypadku gdy skarbnik nie przyjmuje wpłat gotówkowych potwierdzeniem wpłat i wypłat, jak również opłat bankowych jest wydruk z rachunku bankowego w postaci wyciągu, przy czym wydatki, za wyjątkiem opłat bankowych, muszą być poparte odpowiednimi dokumentami.
§5.
Środki na koncie Rady Rodziców należą do całej Rady Rodziców i nie są przypisane do osoby wpłacającej.
Wyjątek od tej reguły stanowią środki wpłacone na potrzeby konkretnej klasy/konkretnego wydarzenia (a) cel określony jest w tytule wpłaty, b) Prezydium Rady Rodziców zostaje poinformowane o celu danej wpłaty w jak najbliższym terminie jej dokonania). W takiej sytuacji dana kwota nie jest brana pod uwagę na inne wydatki, ale jest traktowana jako kwota do wykorzystania w konkretnym, wskazanym celu.
§ 6.
Zgromadzone środki finansowe Rada Rodziców może przeznaczyć na:
- imprezy szkolne
- nagrody dla uczniów
- wycieczki szkolne
- ponadstandardowe wyposażenie szkoły i ponadstandardowe środki dydaktyczne (pod warunkiem, że planowane zakupy ze środków zgromadzonych przez Radę Rodziców nie zastępują niezbędnych wydatków na ten cel zapewnianych przez organ prowadzący) i ich zakup nie powoduje dodatkowych zobowiązań finansowych dla szkoły,
- inne cele związane ze wspieraniem działalności statutowej szkoły (pod warunkiem, że planowane zakupy ze środków zgromadzonych przez Radę Rodziców nie zastępują niezbędnych wydatków na ten cel zapewnianych przez organ prowadzący) i po uprzednim ich omówieniu przez Radę Rodziców.
VI. Postanowienia końcowe
§ 1.
Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
§ 2.
Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.
§ 3.
Rada Rodziców oraz Prezydium Rady Rodziców sporządzają protokół z każdego swojego zebrania lub posiedzenia.
§ 4.
Prezydium Rady Rodziców posługuje się pieczęcią o treści:
RADA RODZICÓW
przy Zespole Szkół nr 30 Specjalnych ul. Jesionowa 3A 85-149 Bydgoszcz
§ 5.
Zmiany w regulaminie mogą być wprowadzone wyłącznie po ich przedyskutowaniu na forum Rady Rodziców i przeprowadzeniu głosowania.
§6.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez Radę Rodziców.